تبلیغات
نوزادان، کودکان - مطالب اسفند 1394

متخصصان رشد و پرورش کودکان، بارها، کتاب‌درمانی را برای مواردی که کودکان در فشارهای روحی مانند بستری‌بودن در بیمارستان، از دست دادن دوست و جدایی والدین،‌ یا در شرایط جنگ و رخداد‌های طبیعی همچون سیل و زلزله قرار می‌گیرند، توصیه کرده‌اند. ادبیات می‌تواند کودکان را در درک عواطف خود، همذات‌پنداری با شخصیت‌هایی که احساس‌های‌ مشابه را تجربه‌می‌کنند و نیز کسب بینشی نوین نسبت به چگونگی برخورد دیگران با همان مشکلات، یاری رساند.

کتاب می‌تواند نقشی همچون آینه را برای کودکان بازی کند؛ به این معنا که بازتاب‌‌دهنده‌ ویژگی‌های ظاهری، روابط، احساس‌ها‌ و اندیشه‌های آنها در پیرامونشان باشد. همچنین کتاب می‌تواند چون پنجره‌ای رو به جهان باشد که کودکان را به نگاه فراتری از خود و پیرامون‌شان دعوت کند تا با شخصیت‌ها و شرایط پیوند برقرار کنند.

ادبیات به ٤ شیوه در رشد عاطفی کودکان سهیم می‌شود:

نخست، ادبیات به کودکان ثابت می‌کند که در بسیاری از احساس‌‌ها مانند دیگران هستند و این‌که بروز این احساس‌ها و عواطف در آنها امری عادی و طبیعی است.

دوم، ادبیات، هرگونه احساس را از نقطه‌نظرهای گوناگون به‌بررسی می‌گیرد و تصویری کامل از آن به دست می‌دهد و برپایه‌ اصولی، آن احساس ویژه را شناسایی می‌کند.

سوم، کنش‌های شخصیت‌های گوناگون نقطه‌نظرهایی را برای شیوه‌های برخورد با عواطفی ویژه ارایه می‌دهد.

چهارم، ادبیات به‌روشنی نشان می‌دهد که هر فرد عواطف گوناگونی را تجربه می‌کند و دیگر این‌که این عواطف گاهی در تضاد و کشمکش با یکدیگر قرار می‌گیرند.

کودکان هنگام کتاب‌درمانی ٣ فرآیند را تجربه می‌کنند: فرآیند همانندسازی، فرآیند پالایش روانی و فرآیند بینش درون.

کتاب‌درمانی می‌تواند به شکل انفرادی یا گروهی انجام شود

 
از آن‌جا که کودکان و نوجوانان در بیشتر موارد خود را به‌جای شخصیت‌های کتاب یا قهرمان‌های اصلی داستان می‌گذارند، چنانچه در پروژه‌های کتاب‌درمانی، کتاب‌های مناسبی گزینش شوند، همانندسازی به آنها کمک می‌کند تا مشکلات خود را شناسایی کنند و هنگامی که درمی‌یابند در رویارویی با این‌گونه مشکلات تنها نیستند،‌ احساس آرامش و امنیت می‌کنند و از تنهایی و تشویش آنها کاسته می‌شود. زمانی که این همانندسازی صورت گرفت،‌ فرآیند پالایش روانی نیز انجام می‌شود.

کودک و نوجوان از جنبه احساسی درگیر داستان می‌شود و می‌تواند احساسات خود را در شرایطی امن بروز دهد. با همانندسازی و پالایش روانی، کودک و نوجوان برای تجزیه و تحلیل مشکلات خود توانمندتر می‌شود. این‌گونه تحلیل‌ها سبب افزایش آگاهی و درک عمیق‌تر آنها از خود و ارتباط با دیگران می‌شود. این خودآگاهی کودک و نوجوان را قادر می‌سازد تا دریافت‌های خود را از رخدادها دگرگون کند و رفتارهایش را بهبود بخشد.

کتاب‌درمانی می‌تواند به شکل انفرادی یا گروهی انجام شود. در کتاب‌درمانی‌های انفرادی، ‌کتابی برای یک فرد خاص با یک نیاز ویژه برگزیده می‌شود. آن کودک یا نوجوان خاص می‌تواند کتاب را خود بخواند یا برایش خوانده شود. فعالیت‌هایی که پس از خواندن کتاب طراحی شده‌اند به شکل انفرادی با آن کودک یا نوجوان انجام شود. کودک یا نوجوان درباره آن کتاب با آموزگار، کتابدار یا هر فرد بزرگسال که با او کار می‌کند، می‌تواند گفت‌و‌گو کند،‌ گزارشی درباره داستان بنویسد یا احساسات خود را به شکل هنر نقاشی یا هرگونه دیگری از هنر بیان کند.

در این پروسه کودک و نوجوان از فشار‌های احساسی رها می‌شود و در ضمن با تحلیل ارزش‌های اخلاقی و برانگیخته‌شدن تفکر انتقادی در او، بر خودآگاهی‌اش  افزوده می‌شود و می‌تواند ارزیابی‌های شخصی و اجتماعی خود را بهبود بخشد. نتیجه آن خواهد شد که او رفتارش را بهبود بخشد و بتواند موضوع‌های مهم زندگی را درک کند.

در کتاب درمانی‌های گروهی، کودکان و نوجوانان داستانی را بلند می‌خوانند یا برایشان کتابی خوانده می‌شود. گفت‌وگوی گروهی و فعالیت‌های جمعی در پی این خواندن انجام می‌شود. آنها در این بحث‌ها درمی‌یابند که تنها نیستند و می‌توانند مشکلات خود را با دیگران سهیم شوند.

اگرچه کتاب‌درمانی برای حل مشکلات کودکان در بحران است، اما تنها به این موارد محدود نمی‌شود. به‌طورکلی ادبیاتی که زندگی کودکان را بازتاب می‌دهد، می‌تواند کودکان را در حل مشکلات و ناشناخته‌های زندگی خود یاری دهد.

گام‌های کتاب‌درمانی:
- شناسایی نیازهای کودکان و نوجوانان مورد هدف
- گزینش مواد مناسب
- طراحی فضا و زمان نشست‌ها (از پیش مخاطبان را درباره چگونگی گرداندن جلسه آگاه کنید.)
- طراحی فعالیت‌های پس از کتابخوانی
- گفت‌وگو درباره داستان یا کتاب
- نوشتن درباره کتاب یا داستان،‌ نقاشی و اجرای نمایش
- برانگیختن کودکان برای فعالیت‌های بیشتر (پرسش‌های بیشتر درباره موضوع کتاب یا داستان.)
- اختصاص زمان استراحتی به کودکان
- دادن فرصتی برای واکنش آنها به داستان


عضویت در کانال تلگرام از طریق لینک زیر

https://telegram.me/nozadaneh

 @nozadaneh

   


9 ماده غذایی برای کودکان باهوش

سه شنبه 18 اسفند 1394 نویسنده: مرتضی | نوع مطلب :نکات خواندنی ،تغذیه کودک ،


نقش برخی از غذاها و ریزمغذی ها در افزایش رشد مغز کودکان و بهبود عملکرد مغز، حافظه و تمرکز آنها شناخته شده است.
 
مغز نیز مانند هر ارگان دیگری مواد مغذی موجود در غذاها را جذب می کند. در این میان از برخی غذاها به عنوان «غذاهای مغز» یاد می شود که 9 نوع از آنها در اینجا معرفی شده اند:
 
ماهی قزل آلا: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی برای رشد و عملکرد مغز ضروری هستند. تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی که از این چربی ها به میزان بالاتری استفاده می کنند، نمره های بهتری در آزمون های مهارت های ذهنی کسب می کنند.
 
تخم مرغ: یک منبع بزرگ از پروتئین به شمار می رود و کولین موجود در زرده آن منجر به افزایش سطح حافظه می شود. بهتر است برای وعده صبحانه تخم مرغ همراه با سبزیجات به کودک بدهید.
 
کره‌ بادام زمینی:
این ماده مغذی که اکثر کودکان به آن علاقه دارند را می توانید به بعنوان منبعی سرشار از ویتامین
Eبه کودک ارائه دهید. این ویتامین آنتی ‌اکسیدان محافظ غشای سلول‌ های عصبی است. کره‌ بادام زمینی همچنین حاوی تیامین و گلوکز است که اولی برای مغز مفید بوده و دومی انرژی ‌زا است. البته مواظب باشید که فرزندتان جزء کودکان آلرژیک به این مواد غذایی نباشد.
 
غلات کامل: نان ها و غلات صبحانه منبع انرژی مورد نیاز مغز محسوب می ‌شوند. غلات کامل همچنین حاوی ویتامین ب هستند که برای دستگاه عصبی مفید است. توصیه ها بر این است که در هر وعده‌ غذایی به کودک نان‌ های تهیه شده از غلات کامل داده شود.
 
توت ها و بری‌ ها: این دست میوه ها، به بهبود قدرت مغز و افزایش تمرکز کمک می ‌کنند و سرشار از ویتامین ث و آنتی ‌اکسیدان‌ های دیگر هستند. دانه‌ های ریز داخل توت‌ ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای مغز مفیدند.
 
لوبیاها: ارزش این مواد غذایی فراتر از حفظ سلامت قلب است. لوبیاها برای مغز بچه‌ها نیز مفید هستند چون، به واسطه‌ دارا بودن پروتئین‌ها، کربوهیدرات ‌ها، فیبرها، ویتامین ‌ها و مواد معدنی انرژی خوبی به مغز می‌ رسانند.
 
سبزیجات رنگی: سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌ها هستند و برای حفظ و ارتقای سلامت مغز مفیدند. توصیه بر این است که سبزیجات رنگی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، کدوحلوایی، هویج، اسفناج و غیره را وارد برنامه‌ غذایی بچه‌ ها بکنید.
 
شیر و ماست: ویتامین ب برای رشد بافت‌ های مغز، ناقل‌های عصبی و آنزیم ‌ها مفید است و محصولات لبنی منبع خوب این مواد مغذی هستند. شیر کم چرب یا ماست منبع فوق العاده‌ی پروتئین برای مغز محسوب می ‌شوند. محصولات لبنی همچنین منبع ویتامین دی هستند که برای نوجوانان و کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
گوشت‌ قرمز کم چرب: گوشت قرمز منبع آهن است که به حفظ انرژی بدنی و قدرت تمرکز آن‌ ها در مدرسه کمک زیادی می ‌کند. گوشت گاو منبع خوب زینک (روی) نیز محسوب می‌ شود که قدرت حافظه بچه ها را بالا می ‌برد.

عضویت در کانال تلگرام از طریق لینک زیر

https://telegram.me/nozadaneh

 @nozadaneh

 

   


واقعیت این است که تعیین یک شغل مشخص در ذهن کودکان و نوجوانان، آنان را از فرصت های زیادی که می توانند بدانها بیندیشند و در آینده انتخاب کنند، باز می دارد. تعیین شغل آینده فرد در کودکی، در واقع یک "تله ذهنی" ایجاد می کند و فرد در آن می ماند.

خانم تینا سیلیگ از مدرسان حوزه کارآفرینی دانشگاه استنفورد آمریکا در این باره می گوید: القائات بزرگ ترها درباره شغل و رشته تحصیلی فرزندان، خط مشی ذهنی او را تشکیل می دهند و یک گره روانی را در مغز آنان ایجاد می کنند تا فرد نتواند در خصوص رشته یا شغل، جهت درست را انتخاب کند.*

آینده، سرشار از موقعیت های جدیدی است که هیچ کدام از ما خبری در آنها نداریم. وقتی تمام آینده فرزندمان را در یک تله ذهنی متوقف می کنیم در واقع او را از موقعیت ها و فرصت های زیادی که در زندگی هر فرد پیش می آید محروم می کنیم، بدین گونه که او به گزینه های دیگر فکر نمی کند یا اگر هم فکر کند، با احساس کدورت است. همچنین کودک، نوجوان و جوانی که گرفتار یک تله ذهنی است و تمام زندگی و رؤیاهایش حول یک شغل یا رشته تحصیلی خاص می چرخد، به احتمال قوی، فرصت های زیادی را از زندگی اش خط می زند.

به علاوه، خیلی ها وقتی به آنچه بزرگ ترها برایش تصویر کرده اند نمی رسند (که اغلب هم همین طور است)، تا آخر عمر احساس ناکامی خفیفی با آنها همراه است، حتی اگر از شغلی که الان دارند رضایت داشته باشند.

تا بدین جای بحث مشخص شد که بهتر است از ترسیم یک نقطه خاص و شغل معین به طور جدی خودداری کنیم. حال سوال اینجاست که در برابر پرسش کودکان خود که "وقتی بزرگ شدم چه کاره بشوم؟" چه پاسخی دهیم؟
بهتر است به فرزندمان بگوییم که همه شغل ها خوب و ضروری هستند و فرقی نمی کند که چه شغلی داشته باشی. مهم این است که هر شغلی که داری سعی کنی در آن بهترین باشی، مثلاً یک پرستار خوب ، بهتر از یک پزشک متوسط است و یک پزشک خوب هم بهتر از یک پرستار متوسط است. در همین مثال، خود پزشکی و پرستاری مورد قضاوت قرار نمی گیرد که کدامش بهتر است، بلکه ملاک قضاوت این است که کدامشان در شغل خود بهتر هستند.

اگر فرزندمان با این ذهنیت بزرگ شود، درگیر این نخواهد بود که "اگر فلان رشته را که بدان علاقه مندم انتخاب کنم شاید اطرافیانم ناراضی باشند" بلکه انتخابی که بدان علاقه دارد را در پیش می گیرد و سعی می کند در مسیر انتخابی اش، بهترین باشد.


عضویت در کانال تلگرام از طریق لینک زیر

https://telegram.me/nozadaneh

 @nozadaneh


   


تغذیه نوزاد در هفته سوم و چهارم ماه هفتم زندگی

تغذیه با فرنی شیربرنج و حریره بادام را بسته به علاقه کودک می توان حتی تا یک سالگی و یا بیشتر از آن به عنوان یک وعده غذایی کمکی ادامه داد. در هفته سوم شروع تغذیه کمکی مصرف انواع سبزیجات مثل سیب زمینی هویج جعفری گشنیز کدوسبز لوبیا سبز و... برای تغذیه کودک شروع می شود. در این هفته علاوه بر فرنی می توان با مخلوط سبزیجات و برنج سوپ تهیه کرد و آن را به خوبی پخت و نرم کرد بهتر است سبزیجات نامبرده شده را تک تک  و به مرور زمان به سوپ اضافه کرد مثلا هر سه روزی یک بار نوع سبزی را به سوپ اضافه کرد. علاوه براین به سوپ کودک نباید نمک ، شکر و چاشنی اضافه کرد. بهتر است کدو کرفس و لوبیا سبز ابتدا پخته شده و بعد به سوپ اضافه گردد. سبزی ها باید در آخرین لحظه های پخت اضافه شوند و در ظرف هم بسته شود تا ویتامین های آنها از بین نرود. بین تمام سبزی ها فقط اسفناج هست که مصرف آن تا یک سالگی مجاز نبوده و نباید به سوپ کودک اضافه شود.از هفته چهارم می توان مقدار کمی گوشت قرمز یا گوشت مرغ به سوپ اضافه کرد. گوشت را باید به قطعات بسیار کوچک تقسیم کرد و یا از چرخ کرده آن استفاده کرد که کاملا پخته باشد. غذا ها در شروع باید نسبتا رقیق باشند و غلظت آنها کمی بیشتر از شیر باشد و بعد به تدریج به غلظت آنها افزوده شود. سفت کردن تدریجی غذاها به یاد گرفتن عمل جویدن کمک می کند. اگر در شروع تغذیه تکمیلی کودک به یک غذا بی میلی نشان داد نباید پافشاری کرد و باید آن غذا را برای یک تا دو هفته حذف کرد. و سپس به او داد و  وقتی غذای جدیدی شروع می شود غذای قبلی هم ادامه پیدا می کند مگر اینکه کودک آنرا نخورد یا به آن عدم تحمل نشان دهد.

توجه داشته باشید که:

اول اینکه با شروع غذای کمکی، دادن آب جوشیده خنک شده به دفعات مورد علاقه شیرخوار لازم است.

دوم اینکه علاوه بر قطره مولتی ویتامین بیست و پنج قطره در روز استفاده از قطره آهن پانزده قطره در روز لازم است.

سوم اینکه توصیه می شود داده قطره آهن و قطره مولتی ویتامین تا دو سالگی به کودک داده شود.

عضویت در کانال تلگرام از طریق لینک زیر

https://telegram.me/nozadaneh

 @nozadaneh

   


لجبازی کودکان

سه شنبه 4 اسفند 1394 نویسنده: مرتضی | نوع مطلب :بهداشت روانی کودک ،نکات خواندنی ،

به هزار و یک راه متوسل شده‌اید اما فرزندتان به هیچ صراطی مستقیم نیست. حرف خودش را می‌زند، کار خودش را می‌کند و به شیوه خودش، خرابکاری‌هایش را ادامه می‌دهد. در این شرایط هیچ بعید نیست که دست به دامن تهدید و خط و نشان کشیدن شوید: «اگر به کارهایت ادامه دهی به پدرت می‌گویم تنبیهت کند»، «اگر زودتر دست و صورتت را نشویی از ناهار خبری نیست»، «اگر از خواهرت عذرخواهی نکنی آن وقت تو را به میهمانی نمی‌برم»... همه این اگر و آن وقت‌ها در ذهن بچه‌ها یک معنای مشخص دارند: جنگ شروع شده! این اعلام جنگ شما که به تهدید آغاز می‌شود بچه‌ها را به لجبازی وادار می‌کند.

تهدید درمان لجبازیِ کودکان نیست!

لجبازی در کودکان معمولاً از سن یک سالگی آغاز می‌شود و می‌تواند با رفتارهای نادرست اطرافیان در کودک نهادینه شود. اما چرا بچه‌ها لجبازی می‌کنند؟ چون می‌خواهند نظر خودشان را ابراز کرده، جایگاه خود را به بزرگترها نشان دهند و در یک کلام خودشان را نشان دهند. این وضعیت شاید برای بچه‌های یکی دو ساله معنا نداشته باشد اما برای کودکان بزرگتر، صدق می‌کند.

کودکان لجبازی می‌کنند، چون می‌خواهند دیده شوند. وقتی آنها را نمی‌بینید، زورگویی می‌کنید، به پرخاشگری متوسل می‌شوید یا بدون پرسیدن نظر آنها، کار خودتان را می‌کنید، در واقع دارید فرزندتان را به سمت لجبازی بیشتر سوق می‌دهید. کودک نیازمند استقلال داشتن است و گاه برای به دست آوردن این استقلال، لجبازی می‌کند. از سوی دیگر، کودکان گاهی به دلیل خشم‌های ابراز نشده، با نافرمانی یا پافشاری روی یک رفتار، سعی در عصبانی کردن شما دارند. این رفتار هم برچسب لجبازی می‌خورد اما عاملی متفاوت باعث شکل‌گیری آن شده است.

برای آنکه احتمال بروز رفتار پرخاشگرانه در کودکتان کاهش یابد:

سرخود عمل نکنید؛ نظر کودک را بپرسید و به او استقلال عمل بدهید.

از سیستم تشویق استفاده کنید. در ازای رفتار مناسب، به او پاداش دهید و در ازای رفتار اشتباه، پاداش را حذف کنید.

اگر کودک برای رسیدن به مطلوب خود چه درست و چه نادرست شروع به گریه یا داد کشیدن کند به او بی‌توجه باشید تا یاد بگیرد روش رسیدن به خواسته‌هایش لجبازی و داد و قال نیست.

تهدید درمان لجبازیِ کودکان نیست!

کودک را وادار به عجله و شتاب زدگی نکنید. وقتی به فرزندتان فشار بیاورید، او نمی‌تواند شرایط را تحمل کند و در نهایت با یکدندگی سعی می‌کند با شما به مقابله برخیزد. حواس کودک را پرت کنید. وقتی کودک لجبازی می‌کند، با تغییر دادن مسیر توجه او، جلوی ادامه وضعیت ناخوشایند را بگیرید. خودتان الگوی خوبی باشید. لجبازی نکنید تا فرزندتان لجبازی کردن را نیاموزد. در زندگی همیشه منطقی و با تدبیر عمل کنید؛ به این ترتیب فرزندتان یاد می‌گیرد که در مواجهه با خشم یا شرایط غیردلخواهش چطور باید رفتار کند.


عضویت در کانال تلگرام از طریق لینک زیر

https://telegram.me/nozadaneh

 @nozadaneh

 


   


کولیک یا دل درد شبانه کودک

یکشنبه 2 اسفند 1394 نویسنده: مرتضی | نوع مطلب :نکات خواندنی ،

دل درد و گریه های مداوم در همه بچه ها به صورت گاه به گاه و به دلایل مختلف اتفاق می افتد اما در این میان بچه هایی كه گریه های شدید و منظم دارند، به عنوان كولیك تشخیص داده می شوند. كولیك یا به قول عموم مردم قولنج نوزادی به مواردی اطلاق می شود كه گریه های منظم و مداوم كودك بین ۲ تا ۴ ساعت و حداقل ۵ روز در هفته طول می كشد. كولیك حدودا از هفته دوم یا سوم تولد شروع شده و به صورت خودبه خود در حدود هفته دوازدهم ناپدید می شود. كولیك مشكل شایعی بین نوزادان است كه حدودا ۲۰ درصد نوزادان آن را تجربه می كنند.

نشانه هایش چیست؟

بچه هایی با درد كولیكی، گریه هایی جیغ مانند دارند. بعضی اوقات پاهای خود را جمع كرده و مشت هایشان را در حالت درد گره می كنند. حملات دل درد اغلب حول و حوش غروب هر روز آغاز می شود. این بچه ها تسكین ناپذیر هستند و والدین نمی توانند آنها را آرام كنند. گذشته از این گریه های پایدار، اغلب هیچ نشانه دیگری از بیماری وجود ندارد. اگر این گریه های شدید همراه با استفراغ، درد شكمی، تب، تورم شكم یا سایر نشانه های شدید باشد باید حتما و فورا به پزشك مراجعه كنند.

درمان دارد؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای كولیك وجود ندارد. خوشبختانه به طور معمول این وضعیت در سه ماهگی ناپدید می شود.

علتش معلوم است؟

هنوز دلیل واضحی برای كولیك شناخته نشده است. نظریات متعددی در مورد این دل درد ها وجود دارد. یك نظریه می گوید بچه ها گریه می كنند چون از فشار گاز داخل معده رنج می برند. آروغ زدن در طول شیرخوردن كودك و پس از آن، ممكن است گاز داخل معده را كاهش دهد. به علاوه برای شیرخوارانی كه از شیرخشك استفاده می كنند، شیشه هایی طراحی شده كه هوای كمتری وارد معده شود.

مادرانی كه نوزاد را با شیر خود تغذیه می كنند ممكن است متوجه شوند كه خوردن مواد غذایی نفاخ مانند كلم بروكلی، گل كلم، نخود و لوبیا، تخم مرغ، تربچه، پیاز و همین طور ادویه جات در شیرخوار ایجاد نفخ و دل پیچه می كند. بد نیست كه این مادران با پزشك خود در مورد رژیم غذایی شان مشاوره كنند. همچنین ممكن است نوزاد به نوع شیری كه مادر مصرف می كند، مركبات، شكلات، گوجه فرنگی، قهوه، غذاهای دریایی هم واكنش نشان دهد. برای امتحان واكنش به شیر بهتر است برای مدت دو تا سه هفته از مصرف لبنیات اجتناب كنید، اگر دل درد نوزاد كاهش پیدا كرد مشخص می شود كه به خانواده لبنیات حساسیت دارد و در این صورت می توانید شیر سویا را جایگزین شیر گاو كنید.

نظریه دیگر می گوید كولیك در اثر نابالغ بودن سیستم عصبی مركزی پدید می آید. بنابراین بچه ها ممكن است كه نسبت به محرك هایی مانند سرو صدا، نور و غیره واكنش شدید نشان دهند در حالی كه بچه های بزرگ تر یا افراد بزرگسال قادر هستند به راحتی خود را تطبیق دهند. در انتهای روز این بچه ها ممكن است در معرض احساس دل پیچه و زور قرار بگیرند كه در نتیجه برای مدتی طولانی گریه می كنند. در بعضی از بچه ها قرار گرفتن در جاهای ساكت و آرام می تواند كمك كننده باشد. از طرف دیگر اضطراب شدید پدر و مادر نیز می تواند موجب ایجاد كولیك شود. بچه ها ممكن است نگرانی پدر و مادر را حس كرده و مضطرب شوند و گریه را سر دهند. فهمیدن دلیل كولیك برای والدین مهم است چرا كه با دانستن علت راحت تر مشكل را حل می كنند.

در موارد نادر كولیك در بچه هایی كه شیرخشك می خورند ممكن است به دلیل آلرژی نسبت به پروتیین شیر گاو موجود در شیرخشك باشد، اگرچه همه بچه هایی كه كولیك دارند نسبت به پروتیین شیر گاو حساس نیستند. در این گونه موارد با تغییر نوع شیر مصرفی، دل درد از بین می رود. در این مورد حتما با پزشك متخصص اطفال مشورت شود.

عضویت در کانال تلگرام از طریق لینک زیر

https://telegram.me/nozadaneh

 @nozadaneh

 

 

   


غذای کمکی هفته اول و دوم ماه هفتم نوزادا

شنبه 1 اسفند 1394 نویسنده: مرتضی | نوع مطلب :تغذیه کودک ،

چگونه باید غذای کمکی را شروع کرد و ادامه داد؟

غذای کمکی در پایان شش ماهگی شروع میشود وهمزمان با شروع غذای کمکی تغذیه با شیر مادر همچنان مکرر و بر حسب میل و تقاضای شیرخوار ادامه داشته و حتی دفعات تغذیه با شیر مادر افزایش می یابد.

هفته اول ماه هفتم

شروع غذای کمکی با فرنی آرد برنج است که روز اول از یک قاشق مربا خوری یک بار در روز در ظهر شروع شده و کم کم به مقدار و دفعات آن اضافه می شود. به طوری که روز دوم به دو قاشق مربا خوری شامل یک قاشق ظهر و یک قاشق عصر و روز سوم به سه قاشق مربا خوری ظهر و شب و عصر و روز چهارم به چهار قاشق مربا خوری صبح و ظهر و عصر و شب هر بار یک قاشق و روز پنجم به هشت قاشق مربا خوری صبح و ظهر و شب هر بار دو قاشق و روز ششم و هفتم به دوازده قاشق مربا خوری صبح و ظهر و عصر و شب هر بار سه قاشق می رسد.

هفته دوم ماه هفتم

در این هفته می توان علاوه بر فرنی، شیر برنج و حریره بادام نیز به کودک داد. این غذاها هم باید ا ز مقدار کم و یک بار در روز شروع شوند و به تدریج افزایش یابند.

شروع حریره بادام:

روز اول یک قاشق مربا خوری حریره بادام علاوه بر فرنی می دهیم. روز دوم سه قاشق مربا خوری حریره بادام به جای یک نوبت فرنی داده می شود و سپس روزی دو نوبت حریره بادام و دو نوبت فرنی می دهیم.

عضویت در کانال نوزادانه از طریق لینک زیر

عضویت در کانال تلگرام از طریق لینک زیر

https://telegram.me/nozadaneh

 @nozadaneh

 

   


درباره وبلاگ


آخرین پستها


نویسندگان


صفحات جانبی


نظرسنجی

    ارزیابی شما از این وبلاگ چیست؟






محاسبه قد و وزن طبیعی با استفاده از محاسبه گر زیر
content provided by NHS Choices

آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :